Tarina

Kolme prinsessaa:

KOHTAUKSET ja TARINA

(satu ja käsikirjoitus: Ulla-Maija Haimi)

1. Prinsessasynttärit

Olipa kerran Kuningas ja Kuningatar lapsinaan kolmoset, ihastuttavat Prinsessa Vihreä, Prinsessa Sininen ja Prinsessa Punainen. Linnassa vietetään prinsessojen 12-vuotissyntymäpäiviä Hovimarsalkan ohjauksessa.

Herttua, joka on kuninkaan veli, Herttuatar ja heidän tyttärensä Liila-serkku tuovat lahjaksi Leluja, mutta prinsessat ovat mielestään jo liian isoja leikkimään niillä ja jättävät leikkimisen Hovilapsille. Labyrintissä seikkailu kuitenkin maittaa, kuten Hoviväen tarjoilemat Leivoksetkin.

2. Kateelliset

Herttuaperhe on kateellinen kuninkaallisille, etenkin prinsessoille. Onhan heilläkin prinsessaksi sopiva tytär. He ovat kuulleet prinsessojen lähtevän matkalle valtakuntaan ja pestaavat Metsälinnut, Merilinnut ja Kaupunkilinnut seuraamaan matkalaisia.

3. Matkaan

Kuningas ja Hovimarsalkka vievät prinsessat matkalla tutustumaan valtakuntaan. Linnut seurailevat heitä.

4. Metsän lumo

Matkalaiset saapuvat metsään. Prinsessa Vihreä on kovin ihastunut kaikkeen näkemäänsä, upeaan luontoon, Puihin ja Metsäneläimiin, mutta hänkään ei huomaa Metsälintujen seuraavan heitä.

5. Kiehtova meri

Kun päästään meren rantaan, Prinsessa Sininen on haltioissaan kaikesta näkemästään, upeista näkymistä, Kalastajista Kaloineen sekä Kapteenin johtamista iloisista Merimiehistä. Hänkään ei huomaa Merilintujen seuraavan heitä.

6. Kuhiseva kaupunki

Prinsessa Punaisen mieleen on Kaupunkilaisista kuhiseva kaupunki Patsaineen, Torikauppiaineen ja Soittokuntineen. Hänkään ei huomaa Kaupunkilintujen seuraavan heitä.

7. Matkalta paluu

Kuningatar on mielissään, kun Kuningas, prinsessat ja Hovimarsalkka palaavat matkaltaan linnaan. Prinsessoilla on paljon kerrottavaa äidilleen.

Linnuillakin on mielenkiintoisia uutisia Herttua-perheelle. Nyt tiedetään, mihin kunkin prinsessan mieli palaa takaisin! Ehkä heidät voisi eksyttää...

8. Prinsessa Vihreä metsään

Herttua houkuttelee Prinsessa Vihreän metsään, josta löytyy ihastuttavia Keijuja ja Peikkoja. Yht'äkkiä Prinsessa Vihreä huomaakin olevansa siellä yksin Herttuan poistuttua.

9. Prinsessa Sininen merelle

Herttuatar puolestaan houkuttelee Prinsessa Sinisen merelle. Hänet on helppo jättää Kapteenin ja Merimiesten seuraan ja itse poistua vaivihkaa.

10. Prinsessa Punainen kaupunkiin

Liila-serkku taas vie Prinsessa Punaisen kaupunkiin. Soittokuntaan lumoutunut Prinsessa Punainen on helppo jättää sinne kaupunkiin. Patsaatkin tanssivat, mutta sitä ei Liila-serkku näekään, koska ei olekaan enää paikalla.

11. Metsäseikkailu

Prinsessa Vihreä on nyt yksin metsässä tai ei oikeastaan yksin, koska paikalle loikkii iso joukko Pupuja. Hämärän tullen alkaa kuitenkin pelottaa, etenkin kun metsässä näkyy Kummituksia. Metsäneläimet löytävät pelokkaan ja itkevän prinsessan ja lupaavat viedä hänet kotilinnaan.

12. Meriseikkailu

Prinsessa Sininen viihtyy merellä Laivassa Kapteenin ja Merimiesten seurassa, mutta sitten nousee hurja Myrsky. Laivan hajotessa myrkyssä prinsessa ajautuu eroon muista. Onneksi Kalastajat pelastavat hänet.

13. Kaupunkiseikkailu

Kaupungissa Prinsessa Punainen marssii Soittokunnan mukana ja innostuu Tanssivien lasten seurassa tanssimaankin. Yksin jäätyään prinsessa kohtaa ylpeitä ja tylyjä Kaupunkilaisia, jotka eivät välitä yksinäisestä lapsesta, niin prinsessa kuin onkin. Onneksi paikalle pelmahtaa ryhmä Kaupunkilaislapsia, jotka kyselevät, mikä prinsessalla on hätänä ja lupaavat auttaa hänet kotiin.

14. Paluu linnaan

Kuningas, Kuningatar ja Hovimarsalkka ovat surullisia ja huolissaan. Mihin ihmeeseen prinsessat ovat kadonneet?

Suru vaihtuu iloksi, kun yht'äkkiä Prinsessa Vihreä palaa Metsäneläinten saattamana, Prinsessa Sininen Kalastajien auttamana ja Prinsessa Punainen pelmahtaa paikalle Kaupunkilaislasten kanssa.

Kaikki iloitsevat paitsi petollisiksi osoittautuneet Herttua, Herttuatar ja Liila-serkku

Prinsessat huomaavat paitsi tutustuneensa paremmin valtakuntaan, myös saaneensa uusia ystäviä!

(Tämä on vartavasten tätä jääsatua varten kirjoitettu satu, lähtöisin Ulla-Maija Haimin kynästä, mutta ideoitu vielä paremmaksi porukalla näytöstyöryhmässä.)