Tarina

Liisa Ihmemaassa

(Lewis Carrollia mukaillen Mia Nirhamo)

1. Puisto

On aurinkoinen iltapäivä, linnut lentelevät. Liisa ja hänen isosiskonsa ovat ulkona. Liisan isosisko lukee kirjaa Liisalle, joka on enemmän kiinnostunut linnuista kuin kirjasta.

Äkkiä pieni valkoinen kani juoksee kiireisenä tyttöjen ohitse, katsoo kelloaan ja kiirehtii eteenpäin. Liisa lähtee seuraamaan kania uteliaana ja katoaa kaninkoloon kanin perässä.

2. Putoaminen

Liisa putoaa leijaillen alaspäin kaninkoloon. Liisa näkee monia eri esineitä pyörimässä ilmassa, niin että häntä itseäänkin pyörryttää.

Äkkiä leijailu pysähtyy, ja Liisa huomaa tulleensa suureen saliin, jossa on kaksi ovea, ja avain ovien välissä seinällä naulassa.

3. Sali

Liisa yrittää ottaa avainta seinältä, mutta hän ei ylety.

Liisan ollessa neuvoton kiiltelevä peilihyönteinen liukuu paikalle tarjoten Liisalle viuhkaa. Liisa avaa viuhkan ja alkaa muuttua aivan pieneksi.

Jälleen peilihyönteinen palaa viuhkan kanssa takaisin. Liisan alkaessa heiluttaa viuhkaa, hän alkaa kasvaa suureksi, aivan jättimäiseksi.

Liisa alkaa itkeä hädissään ja kyyneleet virtaavat lammikoksi. Valkoinen kani juoksee kiireisenä Liisan ohi ja pysähtyy vilvoittelemaan viuhkalla Liisan kasvoja. Liisa alkaa kutistua oman kokoisekseen, ja putoaa kyynellammikkoon. Lammikossa uivat myös hiiri, sorsa, papukaija ja kanarialintu.

Liisa tempautuu "uimatanssin" pyörteisiin.

Hummerit tanssivat oman katrillinsa johon Liisa, hiiri, sorsa, papukaija ja kanarialintu menevät mukaan. Hummerit poistuvat, ja Liisa, hiiri, sorsa, papukaija ja kanarialintu rantautuvat.

Valkoinen kani ilmaantuu paikalle sateenvarjonsa kanssa, tuoden uimareille pyyhkeet kuivatteluun jonka lopussa Liisa jää yksin.

Liisa tapaa Tittelityyn ja Tittelitomin, jotka auttavat Liisaa avaamaan suuren oven suurella avaimella. Liisa menee suuresta ovesta sisään ja saapuu

4. Kukkaniitty

värikkäälle kukkaniitylle, jossa eksoottiset kukat, ja kehäkukat tanssivat ja musisoivat auringonkukan johdolla yhdessä perhosten ja leppäkerttujen sekä kissankellon ja päivänkakkaran kanssa

Kukkien tanssin keskeyttää sininen toukka, joka haluaa myös tutustua Liisaan.

Liisan jäädessä yksin taivaalle ilmestyy naurava suu ja tuikkivat pienet silmät. Viirukissa esittäytyy ja johdattaa Liisan teekutsuille.

Teekutsut järjestävät hullu hatuntekijä, vierainaan hassu jänis ja herttuatar. Teekutsut ovat todellakin hullut, pöytä liikkuu, samoin astiat ja teetä ei ehdi juoda kukaan. Valkoisen kanin sännätessä paikalle Liisa jättää teenjuojat ja seuraa kania.

5. Metsä

Mutta Liisa jääkin yksin ja huomaa olevansa pimenevässä metsässä, jossa lyhdyt loistavat, ja metsänneidot tanssivat

Kanin perhe tanssii unitanssin ja lepakot sujahtelevat ohi Nukkumatti lentelee heitellen unihiekkaa. Liisa torkahtaa kunnes kirkkaat nuijamadot herättävät Liisan, ja näyttävät Liisalle suuntaa.

6. Kuningattaren linna

Liisa saapuu kuningattaren linnan portille, jossa kasvaa kauniita ruusuja joita pelikortit 1, 2, 3 ja 4 maalaavat valkoisista punaisiksi.

Pelikorttisotilaat tulevat tehden tilaa pienille prinsseille prinsessoille.

Mahtava kuningatar ja pieni kuningas saapuvat. Kuninkaan lemmikit, siilit tanssivat oman tanssinsa. Myös viirukissa ja herttuatar livahtavat paikalle.

Alkaa krokettipeli, jossa flamingot ovat mailoina, ja siilit palloina. Valkoinen kani toimii erotuomarina. Liisa lyö pelikorttiporttien läpi. Kuningattaren tullessa lyöntivuoroon, viirukissa kiusaa kuningatarta. Kuningatar joukkoineen ajaa takaa viirukissaa joka pelastautuu herttuattaren helmoihin. Herttuatar pelastaa kissansa.

Kuningatar on vihainen huonosta menestyksestään pelissä.

Valkoinen kani kiirehtii paikalle viuhka taskussaan.

Kuningattaren alkaessa syyttää Liisaa, hän nappaa valkoisen viuhkan kanilta ja muuttuu suureksi Liisaksi pyyhkien lentoon kaikki pelikortit ja muut paikalla olijat, jotka lentävät kadoten pois.

7. Puisto

Liisa herää siskonsa vierestä, joka lukee edelleen kirjaansa rauhallisena. Sisko katsoo Liisaa ja katselee taivaanrantaa, jossa sadun hahmot näyttäytyvät kangastuksen omaisina.