Kohtaukset ja tarina

4.3 Maija Maitoparta

Pekka Töpöhäntä
- Espoon Jäätaiturien kertomana
(Gösta Knutssonin kirjojen pohjalta)

(käsikirjoitus: Ulla-Maija Haimi)

1 Kissanpentu Pekka

Oi, kuinka suloisia Kissanpentuja, tuolla onkaan! Oikein kunnon maalaiskissoja, kuten poikasistaan hyvää huolta pitävä Kissaemo itsekin. Suloisiahan ne ovat, tuumii Emäntäkin. Hauska katsella, kuinka pennut seuraavat emoaan.

Yksi kissanpennuista, Pekaksi myöhemmin nimettävä, lähtee omille teilleen nähtyään jotain mielenkiintoista, Hiirien ja Rottien tanssia pihalla. Toinen Rotista ei pidä kissanpennusta, vaan puraisee Pekan hännän poikki! Pekka palaa surkeana Kissaemon luo, joka kauhistelee töpöhäntää.

Emännän mielestä Kissanpennut tarvitsevat uudet kodit. Kissannoutajia ilmaantuukin ottamaan omakseen suloisia pentuja. Töpöhäntäinen kissa ei kuitenkaan kiinnosta ketään.

Taloon tulee asioimaan Mies, jonka auto kiinnostaa Pekkaa kovasti. Hän hyppää sisälle ja unohtuu kyytiin Miehen lähtiessä ajamaan kohti kaupunkia.

2 Pekka perhekissa

Auton saapuessa kaupunkiin Mies huomaa kyytiin joutuneen kissanpennun. Hän vie pennun kotiinsa. Lapset Pirkko ja Olli ilahtuvat kovin, kun Isä tulee kissanpennun kanssa. He antavat pennulle nimeksi Pekka.

Äiti silittää vaatteita ja ihastelee töpöhäntäistä kissanpentua. Pekka taitaa viedä liikaakin Äidin huomiota. Silitysrauta unohtuu seinään!

Kaikkien nukkuessa silityslauta syttyy palamaan. Lähellä nukkuva Pekka huomaa tilanteen ja herättää ihmiset soittamaan apua. Palopäällikkö ja Palomiehet saapuvat nopeasti paikalle ja saavat uhkaavat Liekit sammumaan.

Palopäällikkö antaa Pirkolle mitalin palkinnoksi. Mitali ripustetaan tietenkin oikean sankarin, Pekan, kaulaan.

Pekka lähtee ulos mitali kaulassaan. Kulmakunnan kissat, Monni sekä uskolliset seuraajansa Pilli ja Pulla, pitävät Pekkaa kovin pöyhkeänä ja ilkkuvat niin mitalia kuin töpöhäntäänkin. Pekka palaa kotiin, missä Pirkko hemmottelee häntä ja vaihtaa mitalin kätevämpään rusettiin.

3 Tivolissa

Pirkko ja Olli lähtevät kavereidensa Lassen ja Kirstin kanssa tivoliin. Pekkakin pääsee lasten mukaan.

Tivolissa Pekka tapaa Monnin, Pillin ja Pullan, jotka huolivat nyt Pekan seuraansa. Lapset ja kissat kokeilevat Karusellinhauskaa kyytiä. Akrobaatit ja Pellet vievät kaikkien huomion tempuillaan.

Karuselli kiinnostaa taas, kun Karusellin hoitaja saapuu paikalle. Lapset nauttivat karusellikyydistä. Muut kissat houkuttelevat Pekan yksin kyytiin. Monni kuiskutettua ohjeita Karusellin hoitajalle, kyyti äityy niin hurjaksi, että Pekka putoaa kyydistä. Pekka pakenee kissojen ilkkumista lasten luo.

4 Amerikassa

Koko perhe eli Äiti, Isä, Pirkko, Olli ja Pekkakin matkustavat Amerikkaan. Heidät toivottaa tervetulleiksi Vapaudenpatsas, joka on tervehtinyt tulijoita monen monituiset vuodet.

Perhe ihmettelee suurkaupungin, New Yorkin, vilinää. Autoja kulkee sinne ja tänne. Onneksi Liikennevalot ohjaavat kulkua. Suojatietä tulee iso joukko Katutanssijoita. Suurkaupungin sykettä tosiaan!

Pekka uskaltautuu välillä omille teilleen ja tapaa oikeita suurkaupunkilaiskissoja, jotka kertovat olevansa Manhattan Jim ja Manhattan Mary. Heissä on tyyliä, kuten kissojen tapaamissa Amerikkalaisissakin, glamouria suorastaan, amerikankielellä.

Kissoja tulee vastaan iso joukko. Ennen kuin Jimja Mary älyävät varoittaa Pekkaa, hän joutuu kissakaappauksen uhriksi. Joukko paljastuu pahamaineisiksi Gansterikissoiksi. Onneksi Jim ja Mary onnistuvat pelastamaan Pekan heidän kynsistään.

5 Niagara

Amerikan suosituimpia nähtävyyksiä ovat Niagaran putoukset. Sinne perhekin matkaa. Paikalla on muitakin Turisteja Oppaineen ihailemassa Niagaraa.

Täälläkin  paikallisia kissoja, Niagarakissoja, jotka mielellään ottavat Pekan joukkoonsa ja opettavat hänelle omia juttujaan. Kissat houkuttavat PekanTynnyriin kunnon niagarakissan tavoin. Onneksi Pekka älyää livahtaa Tynnyristä ennenkuin kissat tönäisevät sen ilkkuen Niagaran kuohujen vietäväksi.

6 Ystävyys

Perhe palaa kotiin ja tapaa tuttuja. Lassella ja Kirstilläkin on nyt lemmikki, Mauri Mäyräkoira, jolla on vain yksi korva. Pekka ja Mauri ystävystyvät.

Kissa ja koirakin voivat olla ystäviä, etenkin kun toiselta puuttuu häntä ja toiselta korva. Muut koirat, Paimenkoira, Villakoira ja Dalmatialainen eivät sitä oikein ymmärrä, vaan kiusaavat Mauria.

Onneksi nuo koirat huomaavat Sylikoirien ulkoiluttajat ja jättävät Maurin rauhaan. Pekka lohduttaa häntä.

Monni, Pilli ja Pulla taas eivät oikein pidä Pekan kaveraamisesta koiran kanssa. Hänhän haiseekin koiralta!

Monni uhoaa ja menee kiusaamaan mäyräkoiraa, joka ei olekaan yksikorvainen Mauri vaan ärhäkkä Mustamaan Johansson. Kyytiä saakin Monni itse ja muilla kissoilla on hauskaa nyt hänen kustannuksellaan!

Pekka unohtaa koko kissa-koira-jupakan nähdessään suloisen kissaneidon Maija Maitoparran. Tuntuu kuin koko maailman valtaisi ihana musiikki Tanssijoineen.

Kaupunki täynnä Kissanpentuja voisi olla mukava, toki Koiranpentujakin ja
KAIKKI YSTÄVIÄ KESKENÄÄN!