Infopaketti vanhemmille

Luistelukoulupassi

Alkeisharrasteryhmä ja muodostelmaluistelukoulu kuuluvat luistelukoulutoiminnan alle. Luistelukoululaisille, joiden henkilötunnus on ilmoitettu seuralle ilmoittautumisen yhteydessä, hankitaan Suomen Taitoluisteluliiton luistelukoulupassi, joka on voimassa syksy- ja kevätkauden (2021-2022). Luistelukoulupassi sisältää vakuutuksen. Vakuutus on voimassa 1-2 kertaa viikossa harjoittelevilla. Luistelukoulupassi ei kata esim. kaksi kertaa viikossa luistelevia ja lisäksi luistelukoulun oheisharjoituksissa käyviä luistelijoita, koska harjoitusmäärä ylittyy. Näiden luistelijoiden tulee hankkia itse Suomen Taitoluisteluliiton harjoituslisenssi joko vakuutuksella tai ilman.

Luistelukoulupassi on pakollinen ja siitä peritään liiton ilmoittama erillinen maksu. Seura ostaa luistelukoulupassin, kun passimaksu ja jäsenmaksu on maksettu. Vakuutus ei siis ole voimassa ennen ko. maksuja ja vakuutusyhtiön käsittelyä. Passi- ja jäsenmaksua ei palauteta.

Tapaturman sattuessa asiakas maksaa ensin itse tutkimus- ja toimenpidekustannukset. Korvaus haetaan vakuutuksesta jälkikäteen. Korvausta varten tulee tehdä korvaushakemus Vahinkovakuutusosakeyhtiö Pohjolaan, jonka konttoreista saa Urheiluvahinkoilmoituslomakkeita. Lomakkeeseen merkitään vakuutuksen nro 06-21826. Korvauksia haettaessa taitoluistelukoulun edustaja vahvistaa korvaushakemukseen, että tapaturma on sattunut vakuutuksen korvauspiiriin kuuluvissa olosuhteissa. Pohjolan edustaja ottaa yhteyttä Taitoluisteluliittoon ja varmistaa, että korvausta hakeva henkilö löytyy liiton Luistelukouluvakuutuslistalta.

Lisätietoja passeista

Lisätietoja korvaushakemuksesta

Pohjolan hoitolaitoskumppanit

Varusteet

Tarkoituksenmukaiset varusteet tekevät luistelusta mukavaa ja helpottavat oppimista.

Luistimet

• sopivan kokoiset (ei liian puristavat, muttei liikaa kasvuvaraakaan)
  • tukeva varsi (erittäin tärkeä)
  • terät, joissa ura (sisäterän ja ulkoterän käyttö oleellista luistelussa)
  • terät, joissa piikit (hyvä tottua alusta asti, vaikkei heti tehdäkään piikkiaskeleita ja hyppyjä piikiltä)

Parhaita ovat oikeat taitoluistimet (uudet tai tukevavartiset käytetyt). Tunnettuja taitoluistinmerkkejä ovat  Riedell, Graf, Risport, Wifa, Edea, Jackson ja Gam. Luistelukoululaisille sopivissa malleissa on yleensä terä kiinnitetty valmiiksi kenkään (Erikseen myytävät kovemmat kengät ja vaikeammat terät on tarkoitettu lähinnä kilpaluistelijoille). Taitoluistimia (uusia ja käytettyjä) myyvät taitoluistinliikkeet. Luistelukoululaisille sopivia malleja löytyy myös hyvin varustetuista urheiluliikkeistä. Hyviä käytettyjä taitoluistimia löytyy myös täältä.

Taitoluistimet on teroitettava ennen käyttöä ja muutaman kerran kauden aikana. Teroitus on syytä teettää liikkeessä, jossa on riittävä osaaminen juuri taitoluistinten teroitukseen. Terän pohjassa on oltava selkeä ura.

Sopivia ovat myös kaunoluistimet, harjoitusluistimet tai hokkarit, kunhan ne ovat sopivat ja tukevat.

Vaatteet

Ohut, joustava kerrospukeutuminen (esim. verkkapuku ja lämmintä alle) .

Ei liikaa päälle, sillä liikkuessa tulee lämmin. Riittävästi kuitenkin, sillä kaatuillessa päällimmäinen kerros helposti kastuu.

Vaatteet eivät saa olla hiekkaisia eli ei suoraan ulkopyyhista jäälle. Hiekka jäällä on vaarallista, koska se voi aiheuttaa kaatumisen. Samasta syystä ei jäälle saa mennä kengät jalassa.

Käsineet ovat välttämättömät. Sormikkaat ovat parhaat. Kypärä ei pakollinen, mutta suositeltava pienimmille luistelijoille. Luistelijan vanhemman tulee tarkistaa, että kypärä on sopivankokoinen ja istuu päähän.

Muuta

Luistellessa ei  saa syödä mitään. Purkka pois ennen jäälle menoa!

Luistelijan markkinat on jäätaiturien oma varustepörssi, josta löytyy mm. hyviä käytettyjä taitoluistimia.

Jos joku asia mietityttää niin voit aina kysyä apua kouluikäisten alkeisharrasteluistelun ja muodostelmaluistelukoulun vastuuvalmentaja Nita Viiriltä tai sähköpostitse: esjt@espoonjaataiturit.fi  ja soittamalla päivystysnumeroon (puh. 040 934 3037) TIISTAISIN tai TORSTAISIN kello 10-12.00